woensdag 8 januari 2014

Echte oud-hollandse stoofperen

Hier het recept van mijn moeder voor heerlijke stoofperen. Als je net als vroeger wilt gaan eten, altijd koken met seizoensproducten. Wij aten nooit aardbeien in de winter !

Je begint met stoofperen, wijn of bessensap, kaneel en suiker. Schil de peertjes, best een klus stoofperen zijn meestal klein en behoorlijk hard.


Stoofperen in een ruime pan doen met kaneel, flink suiker en een scheut bessensap of rode wijn.

Dan heel zachtjes laten koken. Het is belangrijk dat de peertjes op laag vuur staan. Op een gegeven moment zijn ze wel gaar, maar nog niet rood. Om die mooie kleur te krijgen moeten ze dan soms nog wel een uurtje koken. Als dit te hard gaat, zit je met perensnot ook lekker, maar niet zo mooi om te zien.

Dus een heel laag vuurtje en af en toe voorzichtig roeren, na 3 uur koken heb je dit resultaat.


Hier begon ik toch een beetje aan mijn kookkunsten te twijfelen en heb mijn moeder gebeld. Ma de peren zijn gaar maar nog zo bleek. Geduld kind, gewoon nog een uurtje of wat laag op laten staan.

En ja natuurlijk had ze gelijk na nog een uurtjes laag, voorzichtig koken had ik de peertjes zoals ik ze graag wilde. Best trots en je huis ruikt lekker !!!!!  We hebben ze heerlijk als toetje gegeten met wat ijs en ze waren heel snel op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten